KIEMELKEDŐ ÉRTÉKELÉSSEL ZÁRULT A PRESTO ERASMUS+ PROJEKT
Egészen kiemelkedő értéket, 96 pontot kapott a lehetséges 100-ból a Zeneakadémia Kodály Intézete által vezetett PRESTO ERASMUS+ projekt a bírálóktól.
A kimagasló pontszámnak köszönhetően a projekt rögtön megkapta a Good Practice minősítést is.
Mind a négy bírálati szempont esetében vagy maximális, vagy közel maximális pontot kapott a projekt, aminek a fő célkitűzése a zenei távoktatás segítése volt, osztálytermi és hangszeres területen, valamint kórusmunka során. A projekt során több, mint 750 különféle oktatási anyag készült, melyben vannak órarészletek, oktatóvideók, gyakorlóvideók, módszertani jegyzetek és hangfile-ok is.
A bírálók különösen nagyra értékelték, hogy a nemzetközi konzorcium, melynek tagjai voltak elismert finn, ír, skót és magyar zenepedagógusok, milyen nagy összhangban dolgoztak, ami nem csoda, hiszen mindannyian a kodályi zenepedagógia elhivatott képviselői saját országukban. Kiemelték a bírálatban, hogy az Európai Unió értékei mennyire fontos szerepet kaptak a projekt megvalósítása során: skót partnerünk részéről hallássérülteknek készült zenei oktatóvideó brit jelnyelven, a magyar fél összeállított egy szülőknek szóló kézikönyvet, a feldolgozott dalok, zenerészletek számos európai nyelvet képviseltek. A teljes anyag egy korábbi Erasmus+ pályázat eredményeképpen létrejött, azóta több mint 80 országban használt online tudásközpontban a Kodály HUB-on kapott helyet, és bárki számára ingyenesen hozzáférhető. További erőssége a projektnek, hogy számos példát hoz arra, hogy egy adott zenei elem megtanítása különböző életkorú gyerekeknek mennyire eltérő módszertani megközelítést igényel online, illetve offline módban.
Óriási elismerés számunkra ez a kiváló értékelés, és egy nagyszerű visszajelzés arról, hogy mennyire érvényesek a mai digitális korban is Kodály alapelvei a zene élményszerű tanításáról. A Kodály Intézet nemzetközileg elterjedt innovatív megközelítései, a fiatal ír és magyar zeneszerzők bevonása a projektbe, az általuk komponált játékos és a távoktatás hátrányait erénnyé alakító különleges művek igazi csemegék.
A projekt legnagyobb tanulsága pedig az, hogy a Covid okozta hirtelen iskolabezárások, majd utána az éneklés nélküli énekórák reménytelenségéből is van kiút, ha a tanárok kreatívak, szabad kezet kapnak és fordulhatnak az ilyen forrásokhoz, mint amit ez a nemzetközi konzorcium előállított.
A projekt legfontosabb adatai
Cím: PRESTO: 'Practices and Resources for Equipping Schools to Teach Music Online’
A konzorcium vezetője: a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézete, Kecskemét, Magyarország
A konzorcium tagjai:
Caprice Oy, Helsinki, Finnország
Dublin City University, Dublin, Írország
National Youth Choir of Scotland, Glasgow, Skócia, Egyesült Királyság
Sing Ireland, Limerick, Írország
Szakmai vezető: Dr. Nemes László Norbert, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézete
Támogatás: 262.409€